.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
زنبوردارى در مازندران همچنان بدون متولى است

مازندران با توليد سالانه هزار و ۸۰۰ تن عسل، رتبه پنجم را در كشور دارد اما صنعت زنبوردارى در اين استان همچنان بدون متولى اداره مى شود. به گزارش مهر در مازندران، زنبوردارى در حالى در مازندران مورد بى مهرى مسوولان و كم توجهى متوليان امر قرار گرفته است كه بر اساس يافته هاى پژوهشى نام مازندران با «ماز» زنبور عجين شده و اين استان مكان و جايگاه مناسبى براى پرورش و توسعه صنعت زنبوردارى در كشور است.
يكى از زنبورداران پرسابقه مازندرانى با انتقاد از كم توجهى به اين صنعت بيان داشت: نبود متولى خاص، كم توجهى و عدم حمايت مسوولان اين كار پرزحمت و پرسابقه را در مازندران با بحران روبرو كرده است.
نبود جايگاه عرضه عسل، كمبود نقدينگى، كمبود دارو، نبود مكان پرورش ملكه هاى اصلاح نژاد شده و كمبود امكانات از ديگر چالش هاى اين صنعت مفيد اعلام شد.
اين كمبودها در حالى است كه از عسل به عنوان بهترين دارو و ماده غذايى مغذى ياد مى شود و براى گسترش مصرف آن بايد به تبليغات توجه شود.
بروز خشكسالى و سرماى شديد در سال جارى و گذشته نيز عامل جديد ديگرى در تهديد گونه هاى زنبور است و موجب از بين رفتن نيمى از زنبورهاى استان از جمله نوشهر و چالوس شد.
بر اساس آمار هم اكنون ۱۲ هزار و ۵۰۰ كلنى زنبور عسل با ۴۱۸ بهره بردار در نوشهر و چالوس فعاليت دارند. نائب رييس شركت تعاونى زنبورداران غرب مازندران نيز در اين خصوص بيان داشت: ابزار و وسايلى كه براى اين حرفه در منطقه وجود دارد، استاندارد نيست و براى تهيه قالب كندو مشكل داريم.
نصير صادق كوهستانى افزود: توليد محصول عسل و فعاليت در اين حرفه به تامين ابزار و امكانات وابسته است كه اگر در اين زمينه تلاش نشود هر سال ميزان خسارتها افزايش مى يابد.
وى اظهار داشت: توان مالى بيشتر زنبورداران ضعيف بوده و براى رفع مشكلات به حمايتهاى دولتى چشم دوخته اند.
وى خاطرنشان كرد: تغييرات آب و هوايى و شرايط نامساعد جوى هر سال خسارت هاى زيادى به زنبورستانهاى منطقه وارد مى كند.
به گفته نصيرى، دسترسى نداشتن زنبورداران به داروهاى مورد نياز و كم بودن دارو تلفات زنبور عسل را افزايش داده است. نائب رييس شركت تعاونى زنبورداران نوشهر و چالوس ادامه داد: داروهاى « ژل آپى گاز، آپيسان و باى واراول» از داروهاى مورد نياز زنبورداران است.
على كرمى، يكى از زنبورداران چالوس نيز در خصوص مشكلات و بحرانهاى زنبوردارى بيان داشت: سال گذشته به دليل سرما و امسال به دليل خشكسالى و كمبود منابع مغذى زنبورهاى عسل، خسارات زيادى به زنبورداران وارد شد اما بيمه هنوز خسارتى به زنبورداران پرداخت نكرده به همين علت امسال نيز زنبورداران حاضر به بيمه كردن زنبورهاى خود نيستند.
وى همچنين با اشاره به نبود جايگاه مشخص براى فروش عسل عنوان كرد: اين عامل موجب شد تا عسلهاى تقلبى در بازار افزايش يابد كه اين امر بر كار توليد كنندگان تاثير منفى گذاشته است.
وى فرهنگ سازى و اطلاع رسانى براى جايگزينى و اسكان زنبور در باغها و مزارع منطقه را ضرورى دانست و تصريح كرد: در كشورهاى پيشرفته دولت باغداران را موظف كرد تا براى اسكان زنبورداران با آنها قرارداد اجاره منعقد كنند. شمس الدين بحرينى، زنبوردارى از چالوس نيز عنوان كرد: فرهنگ سازى مناسب و تبليغات كافى براى گسترش مصرف عسل در جامعه صورت نگرفته است و اين امر نيز يكى از بزرگترين مشكلات اقتصادى كار زنبوردارى است اين در حالى است كه براى انواع كالاها و فست فودهاى غيرضرورى و مضر براى سلامتى در صدا و سيما تبليغات زيادى انجام مى شود.
وى بيان داشت: اين منطقه مركز توليد و صدور انواع چوبهاى جنگلى است ولى زنبورداران چوب كندوهاى خود را بايد از شهرستان هاى ديگر تامين كنند.
مديرعامل شركت تعاونى زنبورداران نوشهر و چالوس گفت: سالانه حدود ۲۰۰ تن عسل در اين شهرستانها توليد مى شود كه اين ميزان در سال جارى كاهش چشمگيرى يافته است.
عزت الله شريفى افزود: در دسترس نبودن ملكه هاى اصلاح شده زنبور عسل در مازندران مشكلات اساسى زنبورداران منطقه است.
وى تامين داروهاى مورد نياز، ايجاد مراكز فروش و ارائه تسهيلات مناسب را از ديگر خواسته هاى زنبورداران منطقه برشمرد.
وى تصريح كرد: بر اثر بلاياى طبيعى ۵۰ درصد زنبورهاى عسل منطقه در سال جارى از بين رفته است.
معاون جهاد كشاورزى نوشهر خواستار توجه بيشتر براى رفع مشكلات فراروى صنعت زنبوردارى شد. داريوش كيانى افزود: نبود نقدينگى و نداشتن سرفصل نقدينگى، مشكلات فراروى فعالان اين عرصه را بيشتر كرده است.
وى اظهار داشت: كارگاه هاى توليد و بسته بندى عسل در منطقه وجود ندارد و اين امر موجب شده تا بخشى از توليدات عسل سال گذشته زنبورداران منطقه با گذشت زمان زيادى به فروش نرسد.
وى خاطرنشان كرد: بايد به گونه اى تبليغ و برنامه ريزى شود تا عسل به عنوان قوت و غذاى روزانه مردم قرار گيرد و فرهنگ سازى در اين زمينه نياز است.
كيانى ادامه داد: هر سال شمارى زنبوردار غيربومى به اين منطقه كوچ مى كنند كه بايد جلوى آنها گرفته شود و تعيين متولى خاص در اين زمينه ضرورى است. معاون جهاد كشاورزى نوشهر يادآور شد: براى رفع كمبود چوب بايد هر سال سهميه اى براى شركت تعاونى زنبورداران مشخص شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.099 seconds.